Rating Programów MBA 2010
15 czerwca 2010 r. w siedzibie BCC odbył się IV Ogólnopolski Zjazd Dyrektorów Programów MBA. Jego organizatorem było Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej FORUM. Głównym celem Zjazdu było ogłoszenie wyników III edycji ratingu programów MBA.
W programie spotkania przewidziano także wykład i panel dyskusyjny nt. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Zabieg marketingowy, czy rzeczywiste działania na rzecz społeczeństwa.
Wykład wprowadzający wygłosił prof. Aleksander Sulejewicz, w panelu wzięli udział Maciej Grelowski (Business Centre Club), Sławomir Żygowski (pierwszy wiceprezes zarządu Nordea Bank Polska SA), prof. Witold Bielecki (Akademia Leona Koźmińskiego) i prof. Alojzy Nowak (dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego).
Na Zjeździe ogłoszono wyniki III edycji ratingu programów MBA. Dyplomy wręczali prof. Janina Jóźwiak, prezes Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej FORUM i prof. Tomasz Szapiro, przewodniczący Kapituły Ratingu Programów MBA.
W 2010 r. ocenie poddano następujące cechy programów:
a. instytucjonalizacja, na którą składają się:
- dojrzałość instytucjonalna programu
- umiędzynarodowienie programu
b. rekrutacja, na którą składają się:
- stawiane kandydatom wymagania rekrutacyjne
- przebieg procesu rekrutacji
c. kształcenie, na które składają się:
- program kształcenia
- sposób realizacji programu kształcenia
d. kariery absolwentów, na które składają się:
- awans zawodowy absolwentów
- budowanie wspólnoty absolwentów
(rok wcześniej, dodatkowo: e. udział absolwentów i pracodawców w procesie oceny
- liczba absolwentów respondentów oraz firmy, w których są zatrudnieni
- liczba pracodawców respondentów oraz status firm)
Przy ocenie tych cech brano pod uwagę, głównie te kryteria, które stanowiły podstawę oceny w latach ubiegłych:
- dojrzałość instytucjonalna programu: posiadane przez program i szkołę akredytacje, osiągnięcia w rankingach, rangę dyplomu, ciągłość programu, rangę partnera zagranicznego, instytucje współpracujące przy organizacji i prowadzeniu programu
- umiędzynarodowienie programu: struktura słuchaczy, partnerzy programu, nadzór jakościowy, struktura wykładowców, język wykładowy, sposób konstruowania programów, posiadane certyfikaty, rodzaj wydawanego dyplomu
- stawiane kandydatom wymagania rekrutacyjne i procedury rekrutacyjne: rodzaj dyplom, rozmowa kwalifikacyjna – czy była, staż pracy, testy, egzaminy i inne
- efekty procesu rekrutacji: struktura słuchaczy programu, selektywność, średni staż zawodowy słuchaczy, udział pracodawców i środków pomocowych w finansowaniu programu
- program kształcenia: język programu , warunki zaliczenia programu, praca dyplomowa, egzamin końcowy, profil programu, wymiar godzinowy treści kształcenia, struktura programu
- sposób realizacji programu kształcenia: metody prowadzenia zajęć, warunki ułatwiające studiowanie, wykładowcy programu, kontrola jakości programu, rozwój programu, stosowane procedury oceny szkoły i programu, relacje programu i instytucji prowadzącej program, doświadczenie dydaktyczne i menedżerskie dyrektora programu
- awans zawodowy absolwentów: stanowiska zajmowane przez absolwentów programu, porównanie statusu zawodowego w momencie rozpoczęcia studiów do statusu po ich zakończeniu
- budowanie wspólnoty absolwentów: kontakt absolwentów z programem, stowarzyszenie absolwentów programu, ogólnopolskie stowarzyszenia absolwentów MBA, sieć kontaktów absolwentów programu.
Oceny punktowej dla poszczególnych kategorii dokonał panel ekspertów Stowarzyszenia Edukacji Menedżerskiej FORUM opierając się na nadesłanych kwestionariuszach i dodatkowych informacjach, posługując się formularzem oceny. Formularze oceny są narzędziem pomocniczym, w którym eksperci wpisują zaobserwowane mocne i słabe strony ocenianego programu. Stanowiły one przesłankę do przyznawania punktów w ramach każdej spośród ocenianych kategorii. Oceny panelu ekspertów zatwierdziła Kapituła Ratingu 2010.
Przyznane programom oceny punktowe pozwoliły na ich przyporządkowanie do klas ratingowych (mistrzowskiej, profesjonalnej plus, profesjonalnej, aspirującej). Odrębną klasę stanowią programy obiecujące, które nie mają jeszcze absolwentów lub mają tylko jeden ich rocznik. Programy takie muszą jednak spełnić wymagania jakościowe w zakresie instytucjonalizacji, rekrutacji, programu i procesu nauczania.
W trzeciej edycji do procedury ratingu przystąpiło 38 programów. 8 programów zakwalifikowano do klasy mistrzowskiej, 9 do klasy profesjonalnej plus, 7 do profesjonalnej, 8 do aspirującej i 6 do obiecującej.